Reklamace
Záruční doba se vztahuje i na zboží prodávané ve slevě či výprodejích. Pouze je-li sleva poskytnuta na určitou vadu, pak tuto vadu nelze reklamovat.
Jak reklamovat
V případě, že se na výrobku vyskytne vada, kterou jste nezavinili, doporučujeme věc reklamovat. K tomu je třeba zapamatovat si následující:
- partnerem pro vyřizování reklamace je vždy prodávající, ten má konečné slovo při rozhodování o vyřízení reklamace; výjimkou je servis určený prodávajícím v záručním listě, pokud je pro spotřebitele blíže než prodejna.
- reklamovat můžete v provozovně, kde byl výrobek zakoupen, v sídle podnikání nebo i v jiné provozovně téže firmy s podobným sortimentem;
- pokud reklamujete do 6 měsíců od zakoupení, můžete se rozhodnout, zda chcete výrobek opravit nebo vyměnit, pokud se však neprokáže, že vada nebyla v době převzetí. Pokud by se prokázalo, že vada nebyla v době převzetí, avšak vznikla např. po třech měsících, tak v takovém případě by měl spotřebitel právo na opravu (v případě odstranitelné vady) či odstoupení od smlouvy (v případě neodstranitelné vady). Není – li to vzhledem k povaze vady neúměrné, může kupující u odstranitelné vady požadovat výměnu věci, nebo týká- li se vada jen součásti věci, výměnu součásti. Není-li takový postup možný, může kupující žádat přiměřenou slevu s ceny věci nebo od smlouvy odstoupit.
- v případě reklamace po uplynutí 6 měsíců musí prodejce výrobek opravit, pokud je vada odstranitelná, výměnu může kupující požadovat jen v případech, kdy to vzhledem k povaze vady není neúměrné;
- je - li vada neodstranitelná, můžete žádat výměnu nebo vrácení peněz (volba je na vás).
- táž práva vám přísluší, jde-li sice o vady odstranitelné, ale pro opětovné vyskytnutí vady po opravě nebo pro větší počet vad nemůžete reklamovanou věc řádně užívat - § 622, odst. 2 OZ (např. 3 stejné závady, 3 závady naráz nebo 4 závady různé – výklad zákona, obvyklá obchodní zvyklost);
- jde-li o jiné vady neodstranitelné a nepožaduje-li kupující výměnu věci, má právo na přiměřenou slevu z ceny věci nebo může od smlouvy odstoupit |(§ 622, odst. 3 OZ);
- je-li reklamace vyřízena výměnou věci nebo její součásti, začíná běžet nová záruční lhůta (může se stát, že na některou součást bude delší záruční lhůta než na zbylou část).
POZOR: Pokud prodávající stanoví záruční lhůtu delší, než určuje zákon, může si stanovit podmínky a rozsah záruky. Znamená to, že pokud je na věc záruka např. 5 let, po uplynutí 24 měsíců může omezit možnost uplatnění reklamace (např. požadavkem předložit záruční list apod.)
Jak při reklamaci nenaletět
- K reklamaci je nejjednodušší mít paragon; není vaší povinností ho uchovávat, ovšem musíte prokázat nákup zboží. Prokázat nákup zboží lze i jinými doklady (výpisem z účtu při platbě kartou, záručním listem, čestným prohlášením apod.);
- zboží můžete reklamovat i bez originálního obalu;
- prodávající není oprávněn vám odebrat paragon, originál si proto vždy nechte u sebe;
- reklamovat můžete po celou provozní dobu prodávajícího;
- pečlivě si přečtěte reklamační protokol, než ho podepíšete; často se stává, že spotřebitelé podepíší delší lhůtu pro vyřízení, než je dáno zákonem a pak jsou překvapeni, že vyřizování trvá příliš dlouho;
- reklamace musí být vyřízena bez zbytečného odkladu, maximálně však do 30 kalendářních dnů; po překročení této lhůty máte nárok na výměnu věci nebo vrácení peněz a to za předpokladu, že nedošlo dohodou k prodloužení této lhůty.
- za vyřízení reklamace se považuje předání výrobku po opravě, výměně nebo zamítnutí (odůvodněné), popř. vrácení peněz při odstoupení od smlouvy;
- záruční doba se prodlužuje o dobu vyřizování reklamace.
TIP: Pokud je reklamace uznána, prodávající je povinen uhradit vám všechny nutné náklady spojené s uplatněním reklamace (tj. poštovné, jízdné, znalecký posudek atd.). Na tyto náklady je však nutné mít doklad.
Co dělat, když prodávající reklamaci zamítne
- pokud jste přesvědčeni, že reklamace je oprávněná, pokuste se s prodávajícím dohodnout. Pokud to nebude možné, upozorněte, že jste připraveni se bránit;
- můžete zkusit spor vyřešit mimosoudně za přispění Sdružení obrany spotřebitelů (více na https://adr.komora.cz );
- v případě, že nebude reklamace opět uznána, nechte si zhotovit znalecký posudek;
- pokud bude posudek vypovídat ve váš prospěch, uplatňujte reklamaci opět u prodávajícího. Ten však ani v tomto případě nemusí reklamaci uznat;
- můžete se bránit soudní cestou; se znaleckým posudkem máte velkou šanci na úspěch. Naopak prodávající riskuje, že místo drobné částky za zboží bude muset platit několikanásobně více.
TIP: Prodávající není oprávněn požadovat poplatek za zamítnutou reklamaci. Pokud tomu tak je, doporučujeme kontaktovat Českou obchodní inspekci.
Zdroj- SOS Sdružení obrany spotřebitelů